FAIL KUASA
KANDUNGAN FAIL KUASA
BAB 1 - PUSAT SUMBER SEKOLAH
BAB 2 - ORGANISASI PUSAT SUMBER SEKOLAH
BAB 3 - PERATURAN PSS
BAB 4 - PROMOSI PSS
BAB 5 - SENARAI TUGAS
BAB 6 - PENGAWAS PSS
BAB 7 - KEWANGAN
BAB 8 - PEMILIHAN & PESANAN BUKU / BAHAN
BAB 9 - STOK BUKU / BAHAN
BAB 10 - PROSES TEKNIK
BAB 11 - PENGKATALOGAN
BAB 12 - PINJAMAN
BAB 13 - SISTEM FAIL
BAB 14 - AKTIVITI PSS
BAB 15 - REKOD PSS
BAB SATU
PENGENALAN PUSAT SUMBER
Latar belakang Pusat Sumber Sekolah
Lokasi Pusat Sumber Sekolah – Pelan sekolah VISI PSS
VISI
** Membudayakan teknologi pendidikan selaras dengan
Falsafah Pendidikan Negara
MISI PSS
** Menjadikan Pusat Sumber Sekolah pusat penyebaran ilmu dan maklumat
MOTTO PSS
** Pusat Sumber Sekolah Ke arah Kecemerlangan Budaya Ilmu
MATLAMAT PSS
**
• Meningkatkan mutu pendidikan di sekolah.
• Membentuk profesion perguruan yang berilmu, dinamis, kreatif, inovatif dan berdisiplin untuk membantu pembinaan sahsiah guru-guru supaya dapat memainkan peranan yang berkesan dalam pembangunan negara, bangsa dan agama.
• Membentuk golongan pelajar yang berilmu, kreatif dan berdisiplin untuk membantu sahsiah pelajar supaya dapat memainkan peranan positif.
• Mendedahkan pelajar dengan pengetahuan teknologi maklumat
menerusi penggunaan komputer.
OBJEKTIF PSS
**
• Menyediakan sumber-sumber bagi kemudahan guru dan pelajar.
• Menyediakan tempat untuk guru-guru merancang dan
menghasilkan sumber-sumber pengajaran dan pembelajaran
• Meningkatkan profesionalisme guru
• Mengumpul, menyimpan dan mengedar pelbagai jenis maklumat.
• Membina program media untuk pengajaran dan pembelajaran.
• Menyediakan perisian pendidikan untuk kegunaan guru dan
Pelajar
** Contoh
BAB DUA
1. Carta organisasi Jawatankuasa Induk Pusat Sumber Sekolah
2. Carta organisasi Jawatankuasa Kerja Pusat Sumber Sekolah
3. Senarai tugas Jawatankuasa Induk Pusat Sumber Sekolah
4. Senarai tugas Jawatankuasa Kerja Pusat Sumber Sekolah
Carta organisasi Jawatankuasa Induk Pusat Sumber Sekolah
PENGERUSI PIBG
Pengetua
NAIB PENGERUSI
Penolong Kanan Tadbir dan Kurikulum
SETIAUSAHA
Guru Media/ Guru Perpustakaan
AHLI JAWATANKUASA
Pen. Kanan Kaunselor
HEM
Penyelia Ketua-ketua Guru Media &
Petang Bidang Guru Perpustakaan
Pemerhati
Carta organisasi Jawatankuasa Kerja Pusat Sumber Sekolah
PENASIHAT
Pengetua
PENGERUSI (PENYELARAS)
Penolong Kanan Tadbir dan Kurikulum
SETIAUSAHA
Guru Media/ Guru Perpustakaan
AHLI JAWATANKUASA
Guru Guru
Media Perpustakaan
Pembantu Ketua Wakil staf Wakil Panitia
Tadbir PSS Lembaga sokongan Mata Pelajaran
Pengawas
PSS
SENARAI TUGAS JAWATANKUASA INDUK PUSAT SUMBER SEKOLAH
1. Merancang kewujudan PSS dan merangka peranan, kepentingan dan strategi perkembangannya.
2. Menentukan sumber kewangan PSS.
3. Mengagih dan menyelaraskan peruntukan dalam pembelian bahan-bahan PSS seperti bahan cetak (buku dan lain-lain), media teknologi dan bahan-bahan bantu mengajar/ belajar.
4. Melakukan anggaran perbelanjaan mengurus PSS yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Kerja.
5. Bertanggungjawab dalam pengurusan penggunaan. Contohnya: menentukan jadual tugas, jadual waktu penggunaan PSS, peruntukan masa pinjaman dan lain-lain
6. Merangka strategi perkembangan PSS iaitu membuat unjuran mengenai keperluan-keperluan di masa akan datang. Contoh-contohnya: keperluan fizikal, keperluan bahan-bahan dan kegiatan-kegiatan lain seperti pameran dan sebagainya.
7. Merancang untuk mendapatkan bantuan daripada pihak-pihak tertentu dalam bentuk moral dan material. Contohnya: wang tunai, buku-buku, bahan bantu mengajar, bahan media teknologi, kepakaran tertentu dan sebagainya.
SENARAI TUGAS JAWATANKUASA KERJA PUSAT SUMBER SEKOLAH
1. Menyelaraskan semua program media yang dirancang dan dilaksanakan.
2. Mendapatkan peruntukan perbelanjaan pengurusan dan pembangunan Pusat Sumber.
3. Menyediakan anggaran perbelanjaan tahunan PSS untuk dimajukan ke Jawatankuasa Induk.
4. Menyediakan laporan tahunan Pusat Sumber Sekolah.
5. Merancang dan melaksanakan program perkembangan kakitangan.
6. Memberi khidmat nasihat dan kepakaran kepada pihak yang memerlukan.
7. Menggalakkan guru dan pelajar menggunakan pelbagai media pendidikan yang terdapat di Pusat Sumber.
8. Bertindak sebagai penghubung antara pihak sekolah dengan agensi-agensi kerajaan dan swasta dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan aktiviti Pusat Sumber.
BAB TIGA
1. Peraturan penggunaan Perpustakaan
2. Peraturan penggunaan Bilik Audio Visual
3. Peraturan penggunaan PSS untuk Guru
Peraturan-peraturan Penggunaan Perpustakaan
Disiplin
1. Pelajar diminta senyap apabila memasuki perpustakaan.
2. Pelajar mesti beratur semasa meminjam atau memulangkan buku.
3. Pelajar tidak dibenarkan makan, minum atau tidur di dalam Perpustakaan.
4. Pelajar tidak dibenarkan membuka tutup suis-suis dan mengubah kedudukan kerusi meja di dalam perpustakaan tanpa kebenaran guru PSS.
5. Pelajar dikehendaki duduk di tempat-tempat yang disediakan dan tidak dibenarkan berhimpun di rak-rak, pintu dan kaunter.
6. Pelajar dikehendaki memasukkan kembali kerusi ke bawah meja dengan kemas selepas digunakan.
7. Pelajar tidak boleh mengadakan mesyuarat atau perjumpaan di dalam perpustakaan tanpa kebenaran.
8. Pelajar tidak dibenarkan masuk ke perpustakaan semasa sesi pembelajaran tanpa diiringi guru.
9. Pelajar dikehendaki meletakkan beg mereka di luar perpustakaan di tempat yang disediakan.
Bahan-bahan Perpustakaan
1. Pelajar mesti menggantikan kos buku-buku yang dihilangkan, diconteng atau dirosakkan.
2. Akhbar atau majalah hendaklah dikembalikan ke tempat asal dan tidak dibenarkan dibawa keluar dari Perpustakaan.
3. Buku-buku yang selesai digunakan hendaklah diletakkan di tempat disediakan.
Pakaian
1. Pakaian mestilah kemas dan lengkap sewaktu berada dalam perpustakaan.
2. Jaket, baju panas dan lain-lain pakaian selain pakaian sekolah adalah tidak dibenarkan dipakai atau dibawa masuk ke Perpustakaan.
Peringatan:
Tindakan boleh diambil pada pelajar-pelajar yang melanggar peraturan Perpustakaan.
Peraturan-peraturan Penggunaan Bilik Audio Visual
Disiplin
1. Pelajar diminta senyap apabila memasuki bilik audio visual.
2. Pelajar tidak dibenarkan makan, minum atau tidur di dalam bilik audio visual.
3. Pelajar tidak dibenarkan membuka tutup suis-suis televisyen, video, radio atau peralatan lain serta mengubah kedudukan peralatan ini tanpa kebenaran.
4. Pelajar dikehendaki menyusun semula kerusi meja sebelum meninggalkan bilik ini.
5. Pelajar tidak dibenarkan masuk ke bilik audio visual semasa sesi pembelajaran tanpa diiringi guru.
6. Pelajar dikehendaki meletakkan beg mereka di luar bilik audio visual di tempat yang disediakan.
Bahan-bahan bilik audio visual
1. Sebarang perisian seperti cakera padat, kaset, pita video dan lain-lain tidak dibenarkan ditayang tanpa kebenaran Guru PSS.
2. Segala perisian di dalam bilik audio-visual tidak boleh dikeluarkan dari bilik ini tanpa pengetahuan Guru PSS.
Pakaian
1. Pakaian mestilah kemas dan lengkap sewaktu berada dalam bilik audio visual.
2. Jaket, baju panas dan lain-lain pakaian selain pakaian sekolah adalah tidak dibenarkan dipakai atau dibawa masuk ke bilik audio visual.
Peringatan:
Tindakan boleh diambil pada pelajar-pelajar yang melanggar peraturan bilik audio visual.
Peraturan Penggunaan PSS untuk Guru
1. Guru-guru perlu mengisi Buku Penggunaan bilik semasa menggunakan bilik Pusat Sumber (Perpustakaan atau Bilik Audio Visual.
2. Guru-guru pengiring perlu mengawal disiplin pelajar di dalam bilik-bilik Pusat Sumber.
3. Sebarang tempahan penggunaan bilik perlu dibuat sekurang-kurangnya sehari sebelum hari penggunaan.
4. Semua peminjaman bahan dan buku perlu dibuat dengan pengawasan Pengawas Pusat Sumber bertugas atau Guru PSS.
5. Guru-guru perlu memastikan semua suis ditutup dengan elok dan bilik dikunci selepas menggunakan bilik-bilik Pusat Sumber.
BAB EMPAT
Contoh aktiviti:
1. Brosur
Contoh isi kandungan:
- Untuk pelajar – Peraturan-peraturan penggunaan Pusat Sumber
– Sistem peminjaman dan pemulangan bahan buku
– Sistem peminjaman dan pemulangan bahan bukan buku
– Sistem Pengkelasan Dewey
– Susun atur Pusat Sumber
– Alamat-alamat laman web untuk penyelidikan
– Waktu perkhidmatan
– Alamat laman web Pusat Sumber Sekolah
– E-mel sekolah/ Pusat Sumber Sekolah
- Untuk guru-guru/ pelawat
– Visi, Misi, Motto, Matlamat & Objektif Pusat Sumber
– Koleksi bahan cetak
– Koleksi bahan bukan buku
– Kemudahan Perkhidmatan
– Susun atur Pusat Sumber
– Waktu perkhidmatan
– Aktiviti tahunan
– Susun atur Pusat Sumber
– Carta organisasi Jawatankuasa Induk
– Alamat laman web Pusat Sumber Sekolah
– E-mel sekolah/ Pusat Sumber Sekolah
2. Orientasi PSS – Pada awal tahun untuk pelajar-pelajar
- Sekolah rendah - semua
- Sekolah menengah – pelajar Tingkatan 1 dan 6
– Pengenalan sistem peminjaman dan penggunaan Pusat
Sumber
– Perkhidmatan PSS
3. Aktiviti Promosi PSS – Pameran/ publisiti
– Papan kenyataan
– Buletin
– Papan kenyataan
– Promosi bahan baru
- Promosi sudut
BAB 5
SENARAI TUGAS PENYELARAS PUSAT SUMBER SEKOLAH (GPK 1)
1. Bertanggungjawab kepada Pengetua
2. Merancang pembangunan sumber manusia PSS dan mengemukakannya kepada J/Kuasa Induk PSS
3. Mengawal selia dan menyelaras perbelanjaan dan rekod kewangan/stok PSS
4. Mewujudkan hubungan yang baik dengan Agensi luar seperti PSPN, BTP dan lain-lain supaya memperoleh pengetahuan yang terkini
5. Mempengerusikan Mesyuarat J/Kuasa Kerja
6. Merangka Program Lima Tahun PSS bersama AJK PSS
7. Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengetua
8. Memilih dan melantik Guru-guru PSS bersama Setiausaha
SENARAI TUGAS SETIAUSAHA
1. Membantu dalam pengelolaan, pentadbiran dan penggunaan
2. Mentadbir, menyelaras perkhidmatan PSS
3. Merancang skim latihan untuk guru-guru PSS, guru-guru lain, Kerani PSS dan Pengawas PSS
4. Memilih dan melatih Pengawas PSS, Pelajar dan Pembantu PSS
5. Menyediakan Bibliografi untuk kegunaan guru dan pelajar
6. Merancang bersama AJK PSS segala aktiviti PSS untuk sepanjang tahun
7. Menyediakan laporan, taklimat dan memaklumkan kepada semua pihak yang berkenaan mengenai perkhidmatan PSS
8. Menguruskan mesyuarat-mesyuarat J/Kuasa Induk dan Kerja PSS
9. Menyediakan perancangan dalam penggunaan dan pembangunan PSS dan mengemukakannya kepada J/Kuasa Induk pentadbiran PSS
10. Mengurus perbelanjaan dan rekod kewangan PSS
11. Merangka dan menghasilkan Program Lima Tahun PSS bersama AJK PSS
12. Menjadi Setiausaha J/Kuasa pentadbiran PSS
13. Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru Besar/Pengetua/GPK 1
14. Bertanggungjawab terhadap pengurusan rekod dan fail berkaitan PSS
15. Memastikan semua aktiviti yang dirancang berjalan dan dilaksanakan mengikut perancangan
GURU PERPUSTAKAAN
1. Membantu Penyelaras dalam pengurusan dan pentadbiran PSS
2. Mengkelas, merekod dan mengkatalog koleksi bahan perpustakaan
3. Menjalankan kerja-kerja membaikpulih, menyemak dan menghapuskira koleksi/bahan perpustakaan
4. Menceriakan suasana perpustakaan supaya dapat menarik minat pelajar menggunakan perpustakaan
5. Menyediakan rancangan pembangunan fizikal, perabot dan koleksi bahan
6. Menyediakan perancangan dan melakukan promosi aktiviti perpustakaan yang bersesuaian dengan objektif PSS
7. Menubuhkan J/Kuasa Guru Pembantu Perpustakaan dan pengagihan bidang tugas
8. Mengadakan orientasi bagi pelajar-pelajar baru supaya mereka tahu menggunakan PSS dengan baik dan betul
9. Mempromosi dan mempamerkan koleksi bahan-bahan baru yang diterima untuk makluman guru dan pelajar
10. Mengatur jadual waktu penggunaan perpustakaan mengikut keperluan di sekolah
11. Melatih dan menyelia Kerani dan Pengawas Perpustakaan untuk membantu menguruskan perpustakaan
12. Memberi khidmat nasihat dan kepakaran kepada pihak yang memerlukan.
13. Memperoleh dan menyemak Bibliografi-bibliografi, Katalog-katalog daripada penerbit-penerbit atau punca-punca tertentu untuk mengetahui jenis-jenis buku yang perlu dan dapat dibeli.
14. Mengajar kemahiran pengendalian maklumat kepada guru-guru, dan pelajar mengikut keperluan.
15. Menjalankan kerja menyemak stok pada hujung tahun
SENARAI TUGAS GURU MEDIA
UNIT TEKNOLOGI / APD
1. Membantu Penyelaras PSS dalam pengelolaan, pentadbiran dan penggunaan PSS
2. Melaksanakan aktiviti-aktiviti yang dirancang oleh J/Kuasa Induk
3. Menyedia dan menyesuaikan Jadual Waktu TVVP dan lain-lain media Teknologi
4. Memastikan guru-guru membuat catatan pada buku rekod berkenaan
5. Membuat penilaian terhadap program TVP dari semasa ke semasa.
6. Menyediakan laporan-laporan mengenai penggunaan Rancangan TVP dan bahan-bahan media teknologi lain kepada J/Kuasa Induk PSS
7. Memberi pendedahan dan latihan mengenai penggunaan Media Teknologi di PSS kepada guru-guru lain, Kerani PSS dan Pengawas
8. Mengesyor dan menggalakkan penggunaan sumber-sumber bagi meninggikan tahap pencapaian pengajaran dan pembelajaran
9. Mengurus dan mengelolakan usaha-usaha produksi dan duplikasi sumber-sumber perisian media teknologi di PSS
10. Bertanggungjawab dalam penyusunan perkakas dan perisian media teknologi di PSS
11. Membuat penilaian mengenai perkhidmatan dan penggunaan bahan teknologi di PSS
12. Mengenalpasti dan mencadangkan kemasukan alat/ teknologi baru mengikut keperluan dan kemampuan sekolah.
13. Tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Penolong Kanan Pentadbiran dan Pengetua
SENARAI TUGAS PENGAWAS PUSAT SUMBER
1. Membantu dalam pengedaran bahan buku (peminjaman dan pemulangan)
2. Membantu dalam penyusunan bahan-bahan di rak dan lain-lain
3. Menyimpan dan menyusun bahan-bahan yang telah digunakan oleh para pengguna ketempat asal
4. Menjaga kebersihan PSS termasuk tugas kemas-mengemas
5. Membantu melakukan kerja memproses bahan-bahan seperti melabel, cop hak milik dan sebagainya
6. Membantu dalam penyemakan buku-buku, majalah, akhbar yang diterima daripada pembekal
7. Membantu menguruskan fail tegak/buku skrap
8. Membantu menguruskan alat pandang dengar termasuk perkakasan dan bahan perisian
9. Membantu mempromosikan PSS
10. Seranta dan mewujudkan perhubungan dengan para pengguna
11. Membantu pelanggan dalam penggunaan PSS
12. Membantu membaikpulih bahan-bahan rosak
13. Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru PSS
GURU PANITIA MATAPELAJARAN / PENASIHAT KELAB
1. Membantu J/Kuasa PSS memilih dan mendapatkan alat dan bahan pengajaran dan pembelajaran yang sesuai untuk kegunaan guru dan pelajar
2. Membantu J/Kuasa PSS menilai keberkesanan alat dan bahan media yang dibeli atau dihasilkan sendiri
3. Menjalankan tugas-tugas lain seperti yang diarahkan oleh Pengetua
4. Merancang pembangunan koleksi bahan mengikut mata pelajaran.
5. Membantu menyusun, mempromosi dan menyediakan senarai alat/bahan mengikut kemudahan guru-guru.
SENARAI TUGAS KERANI PSS
URUSAN AWAM
a. Mengawal perpustakaan semasa dibuka
b. Mengaturkan buku-buku yang telah dipulangkan di atas rak-rak
c. Menjaga kebersihan perpustakaan
PINJAMAN
a. Menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan pinjaman
b. Menyemak buku-buku yang dipulangkan
c. Mengirimkan notis peringatan kepada peminjam-peminjam yang belum memulangkan buku
d. Menyediakan perangkaan mengenai pinjaman
PEMBELIAN
a. Menjalan kerja perkeranian mengenai pembelian seperti menyediakan senarai pesanan, menaipkan surat dan menyemak bahan-bahan yang baru dibeli
MEMPROSESKAN BUKU-BUKU
a. Menyediakan senarai rak
b. Menulis nombor panggilan di atas tiap-tiap buku
c. Menyediakan kocek dan slip tarikh bagi setiap buku
d. Menyediakan kad-kad katalog serta lain-lain kerja berkaitan dengan memproses buku, majalah dan sebagainya
MEMPERBAIKI BUKU
a. membaikpulih buku-buku yang rosak atau koyak
b. menjilid majalah dan lain-lain yang perlu
BAHAN-BAHAN YANG BUKAN BERBENTUK BUKU
a. Menyediakan bahan-bahan yang bukan berbentuk buku seperti gambar-gambar, guntingan akhbar dan sebagainya
MENAIP
a. Pengautomasian PSS
b. Menaip kad-kad Katalog bagi setiap buku, senarai buku dan sebagainya
REKOD
a. Merekod dan menyimpan mengenai bahan-bahan dan kewangan PSS
b. Menguruskan hal-hal berkaitan dengan 'Stock Checking'/Penyemakan Stok
c. Menyusun Kad-kad Katalog
SERANTA
a. Menyediakan Pameran Buku, Papan Kenyataan dan sebagainya
LAIN-LAIN TUGAS
a. Menolong guru-guru PSS dalam pentadbiran am dan sebagainya
b. Menjalankan tugas-tugas lain mengenai PSS yang diarahkan oleh Guru-guru PSS, Penyelaras PSS (GKP 1) dan Pengetua
A. PENGAWAS
1. Pengawas dilantik daripada para pelajar tingkatan 1,2,3,4,5 dan 6 (S.M)
Pengawas dilantik daripada para pelajar tahun 4,5 dan 6 (S.R)
2. Perlantikan Pengawas dilantik oleh AJK PSS dan Guru-guru.
3. Bilangan Pengawas PSS bergantung kepada keperluan PSS.
4. Sediakan jadual bertugas Pengawas PSS
Contoh :-
B. WAKTU BERTUGAS
SESI PAGI
HARI WAKTU REHAT SELEPAS SEKOLAH
ISNIN 10.30 - 10.50 a.m 1.10 - 3.30 p.m
SELASA - KHAMIS 10.10 - 10.30 a.m 1.10 - 3.30 p.m
JUMAAT 9.45 - 10.10 a.m 12.30 - 3.30 p.m
SESI PETANG
HARI WAKTU REHAT SELEPAS SEKOLAH
ISNIN 10.30 - 1.00 p.m 3.35 - 3.55 p.m
SELASA - KHAMIS 10.30 - 1.00 p.m 3.55 - 4.15 p.m
JUMAAT 10.30 - 12.30 p.m 4.05 - 4.25 p.m
C. PERATURAN PENGAWAS PSS
PAKAIAN SERAGAM PSS
5. Pakaian seragam PSS seperti yang ditetapkan oleh AJK Induk/Kerja PSS dan dipersetujui oleh pihak Pentadbir.
6. Majlis Perlantikan
Pengawas PSS diberi surat perlantikan dan lencana Pengawas PSS
7. Sekiranya diwujudkan AJK Pengawas PSS, senarai tugas yang
dicadangkan adalah seperti :-
Contoh :-
SENARAI TUGAS PENGAWAS PSS ADALAH TERTAKLUK KEPADA KEPERLUAN DAN KAEDAH SEKOLAH MASING-MASING
Contoh :-
PINJAMAN DAN PEMULANGAN (PERPUSTAKAAN).
Pinjaman Buku Rak Terbuka
1. Pastikan nama yang tertera dikad perpustakaan yang digunakan adalah kepunyaan si peminjam.
2. Pastikan peminjam berkenaan tidak berhutang apa-apa dengan perpustakaan
Contoh :-
- Buku-buku yang dipinjam telah dipulangkan dan denda telah dibayar (jika ada). Peminjam yang masih berhutang tidak boleh meminjam apa-apa dari perpustakaan sehingga beliau menjelaskan hutangnya.
3. Isikan butir-butir pinjaman dalam kad pinjaman (Kad Putih) dan Cop Tarikh pemulangan buku.
4. Masukkan Kad Putih berkenaan kedalam Kad Perpustakaan peminjam.
5. Masukkan kad berkenaan kedalam kotak kad pinjaman (mengikut tarikh pulang).
6. Cop tarikh pemulangan buku pada helaian kertas 'Tarikh Pulang' (dibelakang buku).
7. Catatkan butir-butir pinjaman dalam kad peminjam pelajar (Kad Kuning) dan pulangkan kepada pelajar.
8. Serahkan buku kepada si peminjam.
9. Catatkan butir-butir peminjam ke dalam 'Rekod Peminjam Buku Pelajar'.
PERINGATAN.
• Tempoh pinjaman sebuah buku ialah 2 minggu.
• Seorang pelajar dibenarkan meminjam 2 buah buku sahaja pada satu-satu masa (kecuali PPSS)
• Pinjaman buku rak terbuka boleh dilakukan pada waktu rehat dan juga selepas waktu sekolah. (Dalam kes-kes tertentu, pelajar boleh meminjam di luar waktu pinjaman melalui gur atau Kerani Perpsutakaan)
• Seorang guru hanya dibenarkan dibenarkan meminjam maksimum 5 buku pada satu-satu masa. Bagi peminjaman seterusnya, beliau mestilah memulangkan buku-buku yang dipinjam sebelumnya.
• Pengawas PSS yang bertugas di kaunter mesti menjalankan tugas dengan tenang dan senyap
• Pelajar mestilah beratur dengan senyap dihadapan kaunter peminjaman. Pelajar yang ingkar tidak akan dilayan
Pemulangan Buku Rak Terbuka
1. Pastikan tarikh buku dipulangkan tidak lewat daripada 'Tarikh Pulang' yang sepatutnya
2. Jika buku lewat dipulangkan, peminjam akan didenda (Sila rujuk jadual denda)
3. Jika peminjam berkenaan tidak dapat membayar dendanya pada waktu itu, beliau boleh membayar di lain hari
4. Setiap kutipan denda hendaklah dicatat dalam ;Buku Denda' dan wang diserahkan kepada Bendahari pada hari yang sama
5. Jika buku yang dipinjam hilang, peminjam diminta membayar harga asal buku berkenaan
SUMBER KEWANGAN
Peruntukan kewangan diperoleh daripada :-
• Wang Kerajaan
• Bantuan Pusat Sumber Pendidikan
• Wang SUWA
• Sumbangan PIBG
• Sumbangan individu/syarikat
• Projek Khas
Butiran peruntukan kewangan boleh diperolehi daripada kerani sekolah. (Lihat Lampiran).
JENIS-JENIS TABUNG
• Tabung PSS - Tabung yang diwujudkan khusus untuk membiayai aktiviti PSS. Contoh sumber kewangan :-
- Jualan surat khabar/majalah
- Jualan cenderamata PSS
- Jualan Hari Kantin
• Tabung Pengawas Pusat Sumber Sekolah (PPS) - Tabung yang diwujudkan khusus untuk keperluan menjayakan aktiviti sosial dan kebajikan pengawas.
TANGGUNGJAWAB
• Penyelaras
• Bendahari PPS
• Setiausaha PSS/Guru Perpustakaan
BELANJAWAN
Anggaran belanjawan perlu merujuk kepada 'Blue Print' yang telah dihasilkan
REKOD PENDAPATAN/PERBELANJAAN
• Buku Akuan Perbelanjaan - Kerani Sekolah
• Buku rekod tabung kewangan - Penyelaras/Bendahari PSS
BAB 8
PEMILIHAN BUKU/BAHAN PSS
DASAR PEMILIHAN BAHAN
Dasar Pemilihan bahan-bahan seperti berikut hendaklah dipertimbangkan :
A. Panduan Am
1. Konsep
2. Keaslian/Ketulenan
3. Kesesuaian
4. Olahan
5. Memupuk minat
6. Organisasi Pengolahan
7. Aspek Teknikal
8. Aspek Khas
9. Faedahnya
10. Harga
B. Alat Pemilihan Bahan-bahan
Alat Bantuan Memilih Bahan itu termasuk :-
1. Dasar Pelajaran Kebangsaan - Akta Pelajaran
2. Laporan J/Kuasa Kabinet mengenai Pelaksanaan Dasar Pelajaran Malaysia
3. Risalah, Katalog dan edaran dari penerbit, pembekal swasta dan agensi pendidikan
- Senarai Buku Bahasa Malaysia untuk Perpustakaan Sekolah Menengah dan Rendah terbitan Unit Perpustakaan Sekolah, Kem. Pendidikan Malaysia
- Buletin Sebaran Pendidikan, terbitan Bhg. BTP, Kem. Pendidikan Malaysia
- Senarai Buku-buku dalam Bahasa Malaysia, terbitan Perpustakaan Negara Malaysia
- Berita Buku Baru DBP
- Berita Perpustakaan, Unit Perpsutakaan Sekolah, Kem. Pendidikan Malaysia
4. Cadangan-cadangan oleh Panitia Matapelajaran disekolah
5. Sukatan Pelajaran
CONTOH BORANG PESANAN BAHAN BUKAN BUKU
SEK.
BIL
JENIS BAHAN
JUDUL/ PENERBIT/
PENGARANG
TAHUN TERBITAN
HURAIAN FIZIKAL
HARGA
(RM)
LULUS/
T.LULUS
NO. PEROLEHAN KAD STOK
NO.
PANGGILAN
1.
Kamera
Nicon - AF 230
-
560.00
Lulus
Kew. 313/PSS/10
SSKTMB/PSS/
KAM/2/2001
2.
CD - ROM
Sains KBSM / CIE/- Jld. 1
1999
49.50
Lulus
Kew. 313/PSS/0124
500 SAI
3.
4.
5.
6.
Dicadangkan :-
Nama : ________________
Jawatan : _______________
T/T. : ________________
Tarikh : ________________
*Disemak :-
Nama : ________________
Guru Media /Penyelaras PSS **
T/T. : ________________
Tarikh : ________________
Dilulus :-
Nama : _______________
Pengetua/G.B/GPK 1 **
T/T. : _______________
Tarikh : _______________
Tindakan Guru Perpustakaan:-
Tarikh Pesanan : ________
Pembekal : _____________
Tarikh Terima :________
No. Invois : _________
Catatan : ____________
* Disemak oleh Guru Media/Penyelarasan PSS untuk memastikan bahan belum ada dalam stok PSS atau untuk bilangan
tambahan.
** Potong yang tidak berkenaan.
CONTOH BORANG PESANAN BUKU
SEK.
BIL.
PENGARANG
JUDUL/
EDISI
TAHUN TERBITAN
PENERBIT
BIL. M/S
ILUSTRASI
HARGA
(RM)
LULUS/
T.LULUS
NO. PERO.
NO. PANGG.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Dicadangkan :-
Nama : ________________
Jawatan : ________________
T/T. : ________________
Tarikh : ________________
*Disemak :-
Nama : ________________
Guru Perpustakaan / Penyelaras PSS **
T/T. : ________________
Tarikh : ________________
Dilulus :-
Nama : _______________
Pengetua/G.B/GPK 1 **
T/T. : _______________
Tarikh : _______________
Tindakan :-
Tarikh Pesan :__________
Pembekal : ___________
Tarikh Terima :_________
No. Invois : ___________
Catatan : _________________________________
* Disemak oleh Guru Media/Penyelarasan PSS untuk memastikan bahan belum ada dalam stok PSS atau untuk bilangan
tambahan.
** Potong yang tidak berkenaan.
PROSEDUR PEMILIHAN/PESANAN BUKU
* Untuk memastikan tidak membeli naskah berbilang atau perlunya naskah/bilangan tambahan.
CARTA ALIRAN APABILA MENERIMA BAHAN/BUKU
INVOIS
Guru akan menerima buku/bahan dari pembekal bersama dengan borang pesanan dan invois. Selepas penyemakan dilakukan dan semuanya tercatat seperti yang diterima, maka pembayaran akan dilakukan. Salinan Invois akan dimasukkan ke dalam Fail Invois.
BUKU STOK
- Buku Perolehan Buku
- Buku Perolehan Bukan Buku
- Buku (Kew. 315)
ANALISIS
- Setiausaha PSS akan dibantu oleh Guru Perpustakaan, Guru Media, AJK Kerja dan Kerani PSS untuk membuat analisa setiap tahun.
- Analisa akan dilakukan pada akhir tahun iaitu pada bulan Oktober hingga November.
- Jenis aktiviti yang diperlukan mengikut kelas
TANGGUNGJAWAB
- Setiausaha PSS
- Kerani PSS/Pengawas PSS/ Jawatankuasa Kerja PSS
- AJK Kerja
SEMAKAN STOK
- Dilakukan setahun sekali
- Pada bulan Oktober hingga November
- Pengawas PSS, Setiausaha PSS, Guru Perpustakaan, Kerani PSS / Jawatankuasa Kerja PSS.
HAPUSKIRA
Bahan-bahan hendaklah disemak dari masa kesemasa supaya sentiasa kemaskini dari segi pembekalan maklumat. Mana-mana yang kurang sesuai haruslah dipilih dibuang.
TUJUAN
- Menjimatkan tempat
- Memudahkan penggunaan
- Menjjimatkan wang untuk membaikpulih
- Mengelakkan bahan-bahan yang tidak sesuai sampai ke tangan murid
PILIH BUANG / PILIH SIMPAN
- Pilih buang bahan yang tidak berguna lagi
- Pilih simpan bahan yang patut dikeluarkan dari Pusat Sumber kerana mungkin lebih sesuai digunakan ketempat lain
ASPEK-ASPEK UNTUK PILIH BUANG
- Bentuk fizikal
- Kulitnya koyak, muka surat hilang, jilidannya tanggal, hurufnya luntur (carta lutsinar dll) tidak lengkap seperti set Ensiklopedia dan permainan
- Isi dan maklumat
- Tidak sesuai dari segi ejaannyadan perbendaharaan kata
- fakta dan maklumat tidak sesuai lagi dengan keadaan semasa dan keperluan pendidikan
- maklumat itu mungkin membingungkan atau menimbulkan kesan negatif
- Perkakas yang rosak tidak ekonomik untuk diperbaiki
- membahayakan pengguna
- tidak sesuai dan tidak berkesan
- Bahan-bahan Tiruan
- sekiranya digunakan akan menimbulkan masalah
- Aspek Teknikal
- suara latar, muzik dan dialog ilustrasi tidak berkesan
- teknik persembahan tidak sesuai
- maklumat terlalu berkecamuk, terlalu kecil atau kabur
BAB 10
PROSES TEKNIK
10.1 CARTA ALIRAN PROSES TEKNIK
10.1
10.2 CONTOH COP HAK MILIK
7 cm
PUSAT SUMBER SEKOLAH
(Nama Sekolah)
NO. PEROLEHAN
NO. PANGGILAN
TARIKH
Untuk Buku -
Boleh cop di muka surat judul dan muka surat rahsia
Contoh muka surat rahsia (ditentukan oleh sekolah):
Buku Fiksyen
a). Halaman buku lebih 100 - m/s 99
b). Halaman buku kurang 100 - m/s 9
Buku Bukan Fiksyen
a). Halaman buku lebih 100 - m/s 55
b). Halaman buku kurang 1000 - m/s 15
Untuk Bahan Bukan Buku -
Cop pada tempat yang sesuai, atau cop pada kertas kosong
dan tampal pada bahan, atau ditulis terus pada bahan.
10.2
10.3 CARA MENYEDIAKAN KEMUDAHAN PENGGUNA
10.3.1 Sediakan slip kerja
Contoh:
PUSAT SUMBER SEKOLAH
Sekolah ………………………………
SLIP KERJA ( BUKU)
No. Panggilan : No. Perolehan : No. Nas :
Nama Pengarang :
Judul Buku :
Edisi :
Tempat : Penerbit : Tahun :
Bil. M/S : Ilus : Indeks : Siri :
Saiz : cm Punca : Invois : Tarikh :
Tajuk Perkara :
Harga : RM ISBN : Pengkatalog : Tarikh :
Catatan :
PUSAT SUMBER SEKOLAH
Sekolah ………………………………..
SLIP KERJA (BAHAN BUKAN BUKU)
No. Panggilan : No. Perolehan : No. Nas :
Nama Pengarang :
Judul:
Tempat : Penerbit : Tahun :
Penunjuk Media: Punca : Invois : Tarikh :
Huraian Fizikal:
Tajuk Perkara :
Harga : RM ISBN : Pengkatalog : Tarikh :
Catatan :
10.3
10.3.2 Sediakan Kad Katalog
(Ikut prosedur Bab II - Pengkatalogan)
10.3.3 Sediakan Kad Pinjaman
Menaip kad pinjaman. Isikan nombor panggilan, nombor perolehan, nama pengarang dan judul pada kad pinjaman.
Contoh :
796.4
ADN 00245
Pengarang: Adnan Bin Omar
Judul : Olahraga
Tarikh Pulang Nama Kelas
10.3.4. Sediakan Kocek Buku
Contoh :
3 jarak
10.4
10.3.5 Tampalkan Kocek Buku pada buku dan Masukkan Kad
Pinjaman
10.3.6 Tampal Slip Tarikh Pulang
TARIKH PULANG (DATE DUE)
14.4.1994
10.5
10.3.7 Labelkan Buku
a. Buku Tebal - Label pada tulang belakang
Contoh:
b. Buku Nipis - Label pada kulit depan
Contoh
Kulit depan buku Nipis
1.2 sm
3.5 sm
10.6
BAB 11
PENGKATALOGAN
11.1 TAKRIF
KATALOG - Senarai bahan-bahan dalam koleksi PSS
PENGKATALOGAN - Proses menyediakan katalog
11.2 FUNGSI KATALOG
Memudahkan pengguna mengesan sesuatu buku atau bahan yang
diperlukan
11.3 NOMBOR PENGKELASAN
Ikut Sistem Pengkelasan Perpuluhan Dewey
11.4 NOMBOR PANGGILAN
Kombinasi nombor pengkelasan dan 3 abjad pertama dari nama pengarang atau judul (jika tiada pengarang).
Contoh cara menulis: 723.1
DEW
Untuk bahan rujukan, tambahkan huruf R di atas nombor panggilan.
Contoh: R
723.1
DEW
Untuk buku fiksyen, tiada nombor penkelasan. Gunakan kombinasi huruf F dan abjad untuk menunjukkan bahasanya.
Contoh :
F FI FM
BLY atau BLY atau BLY
Untuk bahan bukan buku, tambahkan kod petunjuk media untuk mewakili jenis bahan di bahagian atas nombor panggilan. Contoh :-
C
510 c untuk carta
MAT
11.1
11.5 JENIS KAD KATALOG
a. Buku/Bahan yang ada Pengarang
- Kad Pengarang (Kad Utama)
- Kad Judul
- Kad Perkara (Pilihan)
- Kad Senarai Rak (Pilihan)
- Kad Siri (Pilihan)
b). Buku/Bahan yang tiada Pengarang
- Kad Judul (Kad Utama)
- Kad Perkara
- Kad Senarai Rak (Pilihan)
- Kad Siri (Pilihan)
11.6 BUTIRAN DALAM KAD KATALOG ENTRI UTAMA UNTUK BUKU
11.6.a. Buku yang ada pengarang
11.6.a.1. Bagi Sekolah Menengah
11.2
11.6.a.2 Bagi Sekolah Rendah – Boleh diringkaskan. Contoh:
11.6.b. Buku yang tiada pengarang
11.6.b.1. Bagi Sekolah Menengah
11.6.b.2 Bagi Sekolah Rendah – Boleh diringkaskan seperti 11.6.a.2.
11.3
11.7 CONTOH-CONTOH KAD KATALOG UNTUK BUKU
a. Kad
Pengarang
(Entri
utama)
b. Kad Judul
(sebagai kad
tambahan)
c. Kad Perkara
(sebagai kad
tambahan)
11.4
d. Kad Senarai Rak (Seperti Kad Entri Utama)
Muka
Depan Kad
Entri Utama
Muka
belakang
Kad Entri
Utama
11.8 BUTIRAN DALAM KAD ENTRI UTAMA UNTUK BAHAN BUKAN BUKU
Hampir sama seperti untuk buku. Perlu ditambah kod petunjuk media
pada nombor panggilan serta petunjuk media selepas judul. Kolasi buku
digantikan dengan huraian fizikal bahan bukan buku.
11.5
11.8.1. Bagi Sekolah Menengah
11.8.2. Bagi Sekolah Rendah – Boleh diringkaskan seperti 11.6.a.2.
11.8.3. Huraian Fizikal Bahan Bukan Buku
Maklumat yang diperlukan untuk menghuraikan bentuk fizikal
bahan-bahan bukan buku yang berlainan adalah seperti berikut :-
11.8.3 .a. Bahan-bahan pandang
* Peta = Jumlah; skil; h.p atau bwn;saiz
* Carta = Jumlah;h.p. atau bwn, saiz
* Gambar = Jumlah;h.p. atau bwn, saiz
* Kad Imbasan = Jumlah;h.p. atau bwn, saiz
* Filem Bisu = Jumlah ril;h.p. atau bwn, masa
tayangan; t.s.
* Tranparensi = Jumlah;h.p. atau bwn,
* Filem Jalur = Jumlah;bil. fr.; h.p. atau bwn,
* Slaid = Jumlah;h.p. atau bwn
* Kad Lembaran
Kerja = Jumlah;h.p. atau saiz
11.6
11.8.3.b Bahan-bahan Audio
* Piring Hitam = Jumlah; laju' mono atau stereo
* Kaset = Jumlah; masa permainan;
mono atau stereo
* Pita Ril = Jumlah; lmasa permainan; bil.
trek; mono atau stereo
11.8.3.c. Bahan Pandang Dengar
* Filem Suara = Jumlah ril;masa tayangan;h.p
atau bwn.; saiz
* Pita Slaid = Jumlah slaid; h.p. atau bwn. +
bil. masa permainan, mona atau stereo
* Pita/Filem Jalur = Jumlah Fr; (full or 1/2
frame)h.p. atau bwn. + bil. pita; masa permainan; mono atau stereo
* Pita Kad Audio = Jumlah kad + bil. pita; masa
permainan; mono atau stereo
* Pita Video = Jumlah kaset;h.p.; atau bwn.;
masa tayangan
11.8.3.d. Kit
Tidak perlu memberi kolasi bagi kit, tetapi catatkan semua bahan yang terdapat di dalam kit, pada bahagian Nota
11.8.3.e. Bahan 3D
Model = Tidak perlu memberi kolasi bagi model, tetapi
huraikan model pada bahagian nota
Permainan = Jumlah bahan, jenis bahan simpanan
Glob = Diameter; h.p.; atau bwn; jenis permukaan
11.7
11.9 CONTOH KAD KATALOG UNTUK BAHAN BUKAN BUKU
11.10. PENYIMPANAN KAD KATALOG
• Di dalam kabinet Kad Katalog
• Guna Sistem Katalog terpisah
- Kad Pengarang disusun dalam rak Pengarang
- Kad Judul disusun dalam rak Tajuk
- Kad Perkara disusun dalam rak Perkara
• Kad Senarai Rak
- Disusun mengikut nombor panggilan
- Khas untuk rujukan Guru PSS
11.8
KELAYAKAN PEMINJAM DAN JUMLAH PINJAMAN
SYARAT UMUM
Staff
Guru dan Pelajar.
Mempunyai kad pinjaman buku biru, merah atau kad matrik pelajar.
Tidak dibenarkan meminjam kad kepada orang lain.
PELAJAR BIASA
Contoh
Pelajar Tingkatan I hingga IV.
Kad Pinjaman Buku Bewarna biru dan kad pinjaman pelajar.
Maksima 2 buah buku - sekali pinjam
PELAJAR TINGKATAN VI
Contoh
Kad pinjaman buku bewarna biru, merah serta kad pinjaman pelajar.
Kad Biru - 1 buku rak terbuka
Kad Merah - 1 buku rak tertutup
Maksima 2 buah buku dari mana-mana kombinasi - sekali pinjam (Budi bicara sekolah).
PENGAWAS PUSAT SUMBER DAN PENGAWAS SEKOLAH
Contoh
Tingkatan III dan V.
Kad pinjaman buku biru dan kad pinjaman pelajar.
Tingkatan VI :
Kad Merah dan kad pinjaman pelajar
Berhak meminjam maksima 3 buku pada satu-satu masa
GURU
Contoh
Kad Biru
3 buah buku dari rak terbuku.
2 buah buku dari rak tertutup (Budi bicara sekolah).
TEMPOH PINJAMAN
Contoh
Buku rak tertutup - sehari
Buku rak terbuka - 2 minggu
Majalah - selepas berusia sebulan
Bank Soalan - 2 jam (rujukan dalam perpustakaan sahaja).
PEMINJAMAN DAN PEMULANGAN
Contoh
Mengikut jadual waktu penggunaan PSS.
PERATURAN PINJAMAN
Contoh
Kad tidak boleh dipindah hak milik
Tanggungjawab pelajar menjaga buku yang dipinjam. Jika hilang, pelajar wajib membayar balik mengikut harga asal buku tersebut.
Sila beratur semasa melakukan proses pinjaman dan pastikan dalam keadaan senyap.
Sila pastikan tarikh pemulangan tidak lewat dari 'tarikh pulang'. Jila lewat, tindakan akan diambil.
Kertas soalan Tahun Lepas/Bank Soalan - Jika didapati pelajar mencoteng atau menghilangkannya, pelajar wajib membayar harga fotostat untuk setiap muka surat.
Sekiranya melanggar peraturan yang ditetapkan, kad pelajar akan ditahan.
KAD PINJAMAN.
Menggunakan kad yang ditetapkan oleh PSS.
Sistem Kad :-
Cara pengedaran Kad PSS ditentukan oleh Setiausaha PSS.
CONTOH KAD.
Pandangan Hadapan Pandangan Belakang
FAIL-FAIL PUSAT SUMBER.
1. Fail Jawantankuasa Induk - Carta Organisasi
2. Fail Jawatankuasa Kerja - Senarai AJK
3. Fail Jawatankuasa Pengawas - Minit Mesyuarat
4. Fail Meja
- SenaraiTugas - Senarai Semak
- Prosedur Kerja - Buku Catatan Tugas Seharian
5. Fail Invois
6. Fail Aktiviti
- Laporan aktiviti yang dijalankan
- Perancangan
7. Fail PSPN / PKG
- Surat keluar/masuk PSPN/PKG
8. Fail Perkhidmatan Komputer ( Jika Perlu )
9. Fail Surat-surat Rasmi PSS
10. Fail Program NILAM
11. Fail Jadual Waktu Siaran TV. Pendidikan
12. Fail Maklumat J/K PSS
13. Fail Rancangan Tahunan
- Rancangan untuk 1 Tahun yang telah dipersetujui oleh AJK
- Carta Gantt.
• Setiap fail ini perlu mengikut Sistem Fail setiap sekolah
PROSEDUR PENYEDIAAN AKTIVITI PSS
AKTIVITI DIRANCANG PADA AKHIR TAHUN
SETIAUSAHA DAN J/KUASA KERJA AKAN MERANCANG AKTIVITI
LAPORAN SETIAP AKTIVITI MESTI DISIAPKAN
LAPORAN TAHUNAN HARUS DISEDIAKAN DAN DIHANTAR KEPADA PSPN
CARTA ALIRAN APABILA MENERIMA BAHAN/BUKU
• REKOD PEROLEHAN BUKU
• REKOD PEROLEHAN BAHAN BUKAN BUKU
• REKOD PINJAMAN BUKU
- HARIAN
- BULANAN
- PELAJAR
- GURU
• REKOD PENGGUNAAN KELAS DI
PSS
• REKOD PINJAMAN BERBEKAL (BULK LOAN)
• REKOD PINJAMAN BAHAN
(Contoh : Radio, Kaset, Pita Video dll)
• REKOD AKTIVITI PSS
• REKOD MAJALAH
• REKOD AKHBAR
- BILIK MEDIA
- REKOD PENGGUNAAN BILIK PERPUSTAKAAN
- KURSUS
- MESYUARAT
- P & P
• REKOD PENGGUNAAN KOMPUTER
• BUKU AKAUN TABUNG PSS
• BUKU PELAWAT
A. PENGAWAS
8. Pengawas dilantik daripada para pelajar tingkatan 1,2,3,4,5 dan 6 (S.M)
Pengawas dilantik daripada para pelajar tahun 4,5 dan 6 (S.R)
9. Perlantikan Pengawas dilantik oleh AJK PSS dan Guru-guru.
10. Bilangan Pengawas PSS bergantung kepada keperluan PSS.
11. Sediakan jadual bertugas Pengawas PSS
Contoh :-
B. WAKTU BERTUGAS
SESI PAGI
HARI WAKTU REHAT SELEPAS SEKOLAH
ISNIN 10.30 - 10.50 a.m 1.10 - 3.30 p.m
SELASA - KHAMIS 10.10 - 10.30 a.m 1.10 - 3.30 p.m
JUMAAT 9.45 - 10.10 a.m 12.30 - 3.30 p.m
SESI PETANG
HARI WAKTU REHAT SELEPAS SEKOLAH
ISNIN 10.30 - 1.00 p.m 3.35 - 3.55 p.m
SELASA - KHAMIS 10.30 - 1.00 p.m 3.55 - 4.15 p.m
JUMAAT 10.30 - 12.30 p.m 4.05 - 4.25 p.m
C. PERATURAN PENGAWAS PSS
PAKAIAN SERAGAM PSS
12. Pakaian seragam PSS seperti yang ditetapkan oleh AJK Induk/Kerja PSS dan dipersetujui oleh pihak Pentadbir.
13. Majlis Perlantikan
- Pengawas PSS diberi surat perlantikan dan lencana Pengawas PSS
14. Sekiranya diwujudkan AJK Pengawas PSS, senarai tugas yang
dicadangkan adalah seperti :-
Contoh :-
Langgan:
Catatan (Atom)